Az „InnoDigi Program” általános bemutatása
Az „InnoDigi Program” célja az iskolák digitális érettségének fejlesztése, melyhez egy többszempontú, holisztikus megközelítést alkalmazunk. A Program megvalósításához erőforrásokat rendelünk, majd az így végzett beavatkozás hatásait kutatásokkal vizsgáljuk. A program öt sarokpontja a képzés, az eszközök, a humánerőforrás, a kutatás és az ahhoz kapcsolódó tudásmegosztás. A fejlesztési területek mindegyike – bár különböző mértékben – igényel képzést, eszközöket (hardver, szoftver), valamint humánerőforrást is. A felsorolt erőforrások hosszú távú ráfordításával párhuzamosan folyamatos méréseket tervezünk, mellyel az intézményi szintű beavatkozás hatását kívánjuk vizsgálni. A fejlesztési területekre fordított erőforrásokat a későbbiekben a kapott eredmények alapján tudjuk módosítani. A teljes fejlesztési folyamat során fontos szerepet kap a tudásmegosztás, melynek eredményeit egyfelől maga a fejlesztési program adja, másfelől pedig a külső forrásból (például meghívott előadók, konferencia, műhelymunka) származó tudás ugyancsak visszaforgatható a fejlesztésbe.

Az „InnoDigi Program” vázlatos bemutatása (forrás: saját szerkesztés)
Az „InnoDigi Program” minden fejlesztendő területhez (fejlesztési) tevékenységet, humánerőforrást és finanszírozást rendel. A fejlesztési tevékenységek elsősorban különböző képzéseket jelentenek. A képzések egyrészt jelenléti (főként belső) továbbképzések, melyeket e-learning tananyagok egészítenek ki. A vezetőség fejlesztése a – képzések mellett – tréning és coaching tevekénységekkel is társulhat. A tevékenységek körében helyet kap a tudásmegosztás, a (külső) kapcsolatépítés (hálózatépítés) is, melynek praktikus és hatékony formája lehet a műhelymunka (workshop) és a konferencia. A képzések mellett minden technológiával kapcsolatos fejlesztésnek szerves részét képezik az eszközök; az „InnoDigi Program” kialakításánál kiemelt a fenntartható fejlődési céloknak (SDG) való megfelelőség, hiszen ez biztosíthatja a program hosszú távú működését. Az említett céloknak való megfelelés okán igyekszünk például az infrastruktúrát a lehető legfenntarthatóbb módon kialakítani (például a tanulók sajáteszköz-használatával – BYOD), és meghatározni azt a szükséges, de elegendő minimumot, mellyel a kitűzött fejlesztési célok elérhetők. Harmadik fejlesztési erőforrás a humánerőforrás, melynek minden intézményben kijelölt koordinátora lenne; az intézményi szintű koordinációt minden intézményben egy „InnoDigi-mentor” látja el; a mentor felel a program intézményi szintű lebonyolításáért, képzést szervez és tart, mentorál, valamint visszajelzést ad és tartja a kapcsolatot a tankerületi „InnoDigi-koordinátorral”. A mentor munkáját a koordinátor javaslata alapján külső szakemberek (tréner, coach, informatikus) is támogathatják, akik – többek között – a vezetőség fejlesztését, a tudásmegosztást (például publikálás, konferenciarészvétel) továbbá az eszközbeszerzést segíthetik. A komplex fejlesztési program területeihez kapcsolt tevékenységek, humánerőforrás, valamint azok finanszírozása a 2. táblázatban tekinthető át.
